Kabelkanjers

In de nacht van 14 op 15 juli 2021 wordt Wallonië opgeschrikt door een watersnood die zijn gelijke niet kent. De ramp zorgt voor immens menselijk leed. Ook de lokale economie wordt zwaar getroffen. Zoals bij Kabelwerk Eupen, waar het water de productieafdeling en magazijnen overspoelt. Maar de mensen van de fabriek blijven niet bij de pakken zitten en beginnen vol goede moed aan de wederopbouw. Nog geen twee jaar later bevindt de productie zich weer bijna op het oude niveau en kijkt men vol vertrouwen naar de toekomst.

Upgrade van productielijnen 
De vloedgolf overspoelde een groot deel van de productieafdeling en de stock van de kabelfabriek. Toch bleken de meeste machines herstelbaar. En die herstellingen zorgden er meteen ook voor dat de toestellen performanter werden: “Alle beschadigde onderdelen zijn vervangen door modernere componenten, zodat onze productielijnen nu beter presteren dan voordien. Enkele machines waren wel aan vervanging toe. We hebben al jarenlang heel goede relaties met toonaangevende machinebouwers. Er heerst wederzijds respect, en dat zorgde ervoor dat ze een extra inspanning wilden leveren om ons, waar mogelijk, snel van nieuwe machines te voorzien”, legt Mike Goblet uit. “We kregen bijvoorbeeld vrij vlug nieuwe en state-of-the-art verpakkingsmachines geleverd”, vult Ghislain Wertz aan. “Die afdeling is nu dus volop actief. Op andere machines blijft het dan weer wachten.”

Stock en relaties weer opbouwen
Kabelwerk Eupen had altijd een ruime strategische stock om klanten snel te beleveren. Door de overstroming werd een groot deel daarvan onbruikbaar. “Onherstelbaar beschadigde producten zijn gerecycleerd. Een deel van de voorraad zouden we kunnen schoonmaken. Daarvoor hebben we speciale installaties voor kabelreiniging opgebouwd. Zo beschikten we opnieuw over een verkoopbare stock. Vervolgens begon in 2022 de uitdaging om voorraad op te bouwen, onze meer dan 800 mensen in dienst te houden en opnieuw de markt te betreden”, verduidelijkt Mike Goblet.

“Onze klanten waren hun leverancier kwijt door de overstroming, maar we hebben er alles aan gedaan om hen snel weer de service te bieden die zij van ons verwachten. En ze zijn ons trouw gebleven. Ze beloofden terug te keren eens we opnieuw zouden leveren en hebben dat ook gedaan. Daarvoor zijn we hen uiterst dankbaar. Het is voor ons de bevestiging dat onze relatie meer is dan een van leverancier en klant: we zijn een stabiele, betrouwbare partner op lange termijn. Dankzij onze klanten mochten we in 2022, het jaar van de wederopbouw, mooie resultaten noteren en zijn we het jaar 2023 met een solide basis gestart. We zitten nog niet op het niveau van voor de overstroming, maar zijn er erg dichtbij. Dat geeft vertrouwen voor de toekomst.”

Jarenlang partnership
Ook met de groothandels in de Gibedgroep heeft de kabelfabriek in de loop der jaren een solide samenwerking opgebouwd. “Die samenwerking waarderen we. De groep is niet zomaar een afnemer: voor ons is dit een echte partnerrelatie”, laat Ghislain Wertz optekenen. Als Area Sales Manager Wholesales kent hij het distributienetwerk
als geen ander. “Lokale groothandels zijn veel trouwer aan Belgische productie en kwaliteit. Bij de heropbouw hebben we dan ook voorrang gegeven aan de producten die de Gibed-groep afneemt. En we blijven investeren in dat assortiment.”

Ambitie
Van investeringen gesproken: Kabelwerk Eupen heeft ambitieuze plannen voor de toekomst. Zo wil men investeren in nieuwe gebouwen en machines om de productiecapaciteit uit te breiden. “Door de overstromingen verdwenen die plannen even naar achtergrond, maar nu kijken we weer vooruit. We onderzoeken of we zullen uitbreiden op onze huidige site of op een nieuwe locatie in Eupen. De bedoeling is in elk geval om op een nog innovatievere en duurzamere manier te produceren. Daarmee geven we ook een vertrouwenwekkend signaal aan onze medewerkers en klanten: we blijven niet stilstaan”, aldus Mike Goblet.

Meer weten